Vandaag alweer 4 weken in Davos - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Ilse Janssen - WaarBenJij.nu Vandaag alweer 4 weken in Davos - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Ilse Janssen - WaarBenJij.nu

Vandaag alweer 4 weken in Davos

Blijf op de hoogte en volg Ilse

03 November 2014 | Zwitserland, Davos

Daar ben ik weer!! Het is inmiddels al een tijdje geleden dat ik iets op het blog heb geschreven.. Ze zeggen altijd geen bericht goed bericht! En kan dus zeggen dat het 'beter' met mij gaat.

Aangezien ik op dit moment geen prednison heb, mag ik met het hele programma meedoen. Elke dag opnieuw er vol tegenaan, het voelt goed. Ik voel verbetering, minder benauwd, kleine afbouw van de medicatie, geen bloedneuzen, vermoeidheid word minder al en al ga ik als een speer. Zelfs m'n hartmedicatie is gehalveerd en gaat redelijk goed! Zou ik er in davos vanaf komen? Waar we in Nederland al 6 jaar overdoen?

Zoals de meeste van jullie al gehoord hebben, is hier 2 weken geleden een mega pak sneeuw gevallen! Maar liefst 70 cm! We zijn met de groep gaan ' sneeuwschoenlopen'. ' vreemde' dingen aan je schoenen geklikt en lopen maar, onwijs gelachen maar tegelijkertijd enorm zwaar.

Vorige week heb ik opnieuw alle longfuncties gedaan, en daaruit bleek dat mijn No meting ( ontsteking waarde in de luchtwegen) gezakt zijn van 94 naar 28! En de spiro meting van 83 naar 94 procent. Hieruit blijkt dat deze omgeving ( geen prikkels, huisstofmijt ) ideaal is op gebied qua astma. Echter vertrek ik 27 december weer naar huis, waar helaas de prikkels zijn waar ik zo slecht tegen kan.. De kans dat het weer slechter gaat is dus aanzienlijk groot. Samen met de longarts zijn we aan het praten hoe we dit het beste kunnen aanpakken.. Om het zolang mogelijk goed te laten gaan zodra ik weer in Nederland ben.

Mijn ademhaling heb ik nog niet onder controle. Ik haal onbewust 26 keer per minuut adem ipv rond de 12 keer per minuut. Aangezien dit al maanden zogaat zijn de longspieren zwak geworden. Elke dag oefen ik door middel van een apparaatje om meer lucht binnen te krijgen, dan train je de longspieren om sterker te worden. Met de fysio zijn we bezig om de ademhaling rustiger te krijgen. Iets wat goed lukt als je erop let, maar onbewust gelijk naar de 26 schiet. Ontzettend moeilijk dus. Maar we hebben nog even;)


Verder heb ik hele goede gesprekken met n psycholoog. Hoe ik dingen anders moet gaan aanpakken als ik weer in Nederland ben. Ik ben een persoon die altijd ' vrolijk' is, en altijd zegt ' gaat goed'. Maar als ik realistische ben ging het zwaar slecht in Nederland. Zo zou ik in Nederland in het bijzijn van familie/vrienden nooit mijn astma medicatie innemen, omdat ik dat ' stom' vond. Terwijl mijn longen schreeuwde om medicatie. Ik dacht altijd kan veel erger, het is maar astma. Ik leer hier een hoop, en ga dat in Nederland zeker toepassen. En eerlijk zijn over hoe het echt met mij gaat.

Afgelopen weekend zijn mijn ouders op bezoek geweest, het was fijn om hun weer tezien. Heb ze hier alles laten zien, wat ik zoals doe op een dag. Verder zijn we 2.5 dag op pad geweest met de auto Om de omgeving te zien. Het is werkelijk prachtig mooi! Gisteravond zijn ze weer vertrokken, gelukkig komen volgende week donderdag m'n lieve zus en m'n lief buurmeisje langs! Dat gaan top dagen worden!

De tijd die ik hier vrij heb besteed ik vooral aan wandelen en op terrasjes zitten met de medepatienten. Lekker genieten van de zon;)

Verder wil ik iedereen bedanken die kaartjes hebben gestuurd, de deuren komen al aardig vol te hangen! Erg leuk! Top!

Liefs,
X

  • 03 November 2014 - 16:31

    Pap En Mam:

    Hey Ilse,

    We hebben samen een heel leuk weekend gehad!!!
    We zijn erg blij dat het zo goed met je gaat daar.
    Je bent een kanjer!!!
    Dikke xxx

  • 03 November 2014 - 18:17

    Bianca Masseling:

    Mooi om te lezen dat het steeds beter met je gaat !
    Geniet van de mooie dingen en vooral veel plezier maken !
    Gr bianca

  • 03 November 2014 - 18:45

    Seetje:

    Ha Ilse!
    Jij gaat werkelijk als een speer daar in Davos! Heerlijk!
    Mss.moet je eens gaan rondneuzen of daar veel betaalbare woningen zijn

  • 04 November 2014 - 19:05

    Geertje Viveen:

    Ha Ilse, het is fijn om te horen dat het beter met je gaat! Vooral is het gek om te horen dat je veel te snel adem haalde! Het lijkt voor een ander zo gewoon! Nou inderdaad goed oefenen! Fijn dat je ouders langs geweest zijn! En nu bijna Vera en Myrna! Nou doe goed je best en tot de volgende keer! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

De afgelopen twee jaar ben ik van astmapatiënt opeens patiënt met moeilijk behandelbaar astma geworden. Na veel lange en moeizame wegen vol ' nieuwe' medicatie,prednisonkuren en ziekenhuisopnames ben ik voor longrevalidatie opgenomen in het Zwitserse Davos. Dit blog gaat over mijn leven in het NAD. De weg naar herstel is niet altijd makkelijk maar ik ga ervoor!

Actief sinds 30 Sept. 2014
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 7371

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 28 December 2014

Davos m'n lucht en m'n leven..

Landen bezocht: